کاردان سئو

آموزش گوگل سرچ کنسول - کاردان سئو

آموزش گوگل سرچ کنسول – راهنمای جامع Google Search Console

آخرین بروزرسانی: 11 اسفند 1402 @ 9:51 قبل از ظهر
فهرست محتوا
0
(0)

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یک ابزار رایگان مدیریت سایت و سئو است که توسط گوگل ارائه‌شده است. درگذشته نام این ابزار گوگل وبمستر تولز (google webmaster tools) بوده که امروزه به سرچ کنسول تغییر کرده است. کاردان سئو در‌‌‌‌‌‌‌‌ این مقاله ابتدا به تعریف و سپس نحوه کار با گوگل سرچ کنسول را آموزش می‌دهیم. قبلا در مقاله سرچ کنسول چیست درباره این ابزار گوگل مفصل توضیح داده‌ایم.

گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول ابزاری است که با استفاده از آن گزارش عملکرد سایت را در موتور جستجوی گوگل، خطاهایی که درگوگل رخ می‌دهد و گزارشی از ورودی سایت را به ما نشان می‌دهد. این ابزار قدرتمند به یک سئوکار نشان می‌دهد چه مشکلاتی در سایت وجود دارد، چه صفحاتی از سایت ایندکس شده است، میزان کلیک‌های دریافتی و رتبه وب‌سایت ما در نتایج گوگل چگونه بوده است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم صفحات سایت، لینک‌های جدید و لینک‌های شکسته را به گوگل سرچ کنسول معرفی کنیم.

آموزش سرچ کنسول - کاردان سئو

تمرکز اصلی ابزار گوگل سرچ کنسول بر روی صفحات سایت می‌باشد و اطلاعات مفید و مختلفی را درباره‌ی صفحات سایت گزارش می‌دهد. بنابراین نحوه کار با گوگل سرچ کنسول برای وبمسترها و سئوکاران، در بحث آنالیز و تحلیل سایت بسیار مهم و مفید است.

آموزش گوگل سرچ کنسول

در سایت گوگل سرچ کنسول شما با امکانات بسیار مفید و مناسبی برای بهبود عملکرد وب‌سایت خود در نتایج گوگل روبرو می‌شوید. بنابراین بررسی این امکانات به شما کمک می‌کند نقاط قوت خود را بیابید و درنتیجه با برطرف کردن ضعف‌ها و قوت بخشیدن به نکات مثبت، در بهینه‌سازی و کسب رتبه بالا در نتایج گوگل موفق شوید.

در ادامه به آموزش تصویری نحوه کار با گوگل سرچ کنسول می‌پردازیم.

آموزش ثبت سایت در کنسول سرچ گوگل

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول باید یکسری مراحل را طی کنید. که در اینجا به آموزش تصویری آن می‌پردازیم.

  1. در مرحله‌ی اول وارد حساب گوگل خود شوید و سپس در مرورگر خود لینک https://search.google.com/search-console/about را وارد کنید. سپس با صفحه‌ی زیر مواجه می‌شوید. روی دکمه Start Now کلیک کنید.
    آموزش تصویری کار با سرچ کنسول - کاردان سئو
  2.  در مرحله‌ی دوم باید آدرس وب‌سایت خود را به‌طور کامل وارد نمایید. این کار را می‌توانید به دو شیوه انجام دهید.در شیوه‌ی اول باید در کادر قرارگرفته که در تصویر زیر مشخص است، در بخش URL prefix آدرس سایت خود را وارد کنید. بعدازآن روی دکمه Continue کلیک کنید.

    به این نکته دقت کنید که باید آدرس سایت خود را به‌طور کامل و به شکل http://YourDomain.com وارد کنید. به این صورت تنها URL واردشده تحت پروتکل مشخص‌شده ثبت می‌شود. بنابراین شما باید برای اضافه کردن زیر دامنه‌ها و یا پروتکل‌های دیگر به‌صورت مجزا باید این کار را انجام دهید.

    ثبت سایت در سرچ کنسول - کاردان سئودر شیوه‌ی دوم نیز دوباره نام دامنه خود را در باکس قرارگرفته در بخش Domain وارد کرده و سپس روی دکمه Continue کلیک می‌کنید. در این روش مانند روش قبل نیاز نیست زیر دامنه‌های دیگر سایت یا پروتکل‌های دیگر آن را مجزا وارد کنید.

    در زمان ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول از این روش تمامی زیر دامنه‌ها و پروتکل‌ها نیز برای شما در نظر گرفته می‌شود.

    دامنه اصلی یا زیر شاخه دامنه اصلی - کاردان سئو

    3. در مرحله‌ی بعدی شما باید به گوگل اثبات کنید که وب‌سایت متعلق به شما می‌باشد. روش پیشنهادی خود گوگل استفاده از فایل HTML است. اما درصورتی‌که نمی‌توانید از این روش استفاده کنید، می‌توانید از روش‌های دیگر که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم، استفاده کنید.

    شما باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید. تفاوتی ندارد کدام روش. اما پیشنهاد ما روش HTML هست.

    اولین روش: دانلود فایل HTML

    در این روش که می‌توان از آن برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول استفاده کرد، دانلود فایل HTML و قرار دادن آن در پوشه public_html است. به این صورت که شما باید، فایل HTML که گوگل سرچ کنسول به شما ارائه می‌دهد را دانلود کنید و پس‌ازآن وارد کنترل پنل هاست خود شوید.

    سپس روی گزینه File Maneger کلیک کنید و سپس با کلیک بر روی دکمه Upload می‌توانید این فایل را در پنل خود آپلود کنید. بعدازآن به گوگل سرچ کنسول برگردید و روی دکمه VERIFY همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده‌شده است کلیک کنید.

    دانلود فایل HTML - کاردان سئو

    دومین روش: استفاده از تگ HTML

    اگر شما می‌توانید کد html خود را ویرایش کنید می‌توانید از شیوه‌ی HTML tag استفاده کنید. برای این کار ابتدا لینکی که در shared box وجود دارد را انتخاب و کپی کنید سپس صفحه اصلی سایت را در ویرایشگر موردنظر خود بازکنید و لینکی را که کپی کرده‌اید را در قسمت Head صفحه اصلی خود قرار دهید.

    با انجام این کار یک متا تگ جدید ایجاد می‌شود. بعد از گذراندن این مراحل تغییرات را ذخیره کنید و به صفحه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول برگردید. سپس مانند تصویر زیر روی دکمه Verify کلیک کنید.

    استفاده از تگ در سرچ کنسول - کاردان سئو

    سومین روش: استفاده گوگل آنالیتیکس

    برای استفاده از این روش باید گزینه Google Analytics را انتخاب کرده و طبق تصویر زیر روی دکمه Verify کلیک کنید.

    البته به این نکته دقت کنید که قبلا در گوگل آنالیتیکس ثبت‌نام کرده باشید.

    استفاده از گوگل آنالیتیکس - کاردان سئو

    چهارمین روش: حساب Google Tag Manager

    برای استفاده از این شیوه باید حتما در Google Tag Maneger حساب داشته و سطح دسترسی شما، دسترسی مدیریتی باشد.

    اگر شرایط گفته‌شده رادارید می‌توانید گزینه Google Tag Maneger را انتخاب کرده و طبق تصویر پایین روی دکمه Verify کلیک کنید.

    ثبت سایت با گوگل تگ منیجر - کاردان سئو

    پنجمین روش: استفاده از گزینه Domain name provider

    برای استفاده از این روش گزینه Domain name provider را انتخاب کنید سپس TEXT ارائه‌شده در گوگل سرچ کنسول را کپی کنید بعد از آن وارد وارد کنترل پنل هاست خود شوید و باید یک رکورد TXT تعریف کنید.

    متنی که در مرحله 2 کپی کردید، را در باکس DNS configuration جایگذاری کنید و پس‌ازآن به صفحه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول رفته و روی دکمه Verify طبق تصویر زیر کلیک کنید.

    استفاده از روش domain name server - کاردان سئو

    ششمین روش: استفاده از DNS record برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

    برای استفاده از این روش  باید یک DNS record به نام هاستینگ خود اضافه کنید و برای این کار می‌توانید از طریق سی پنل یا دایرکت ادمین خود اقدام کنید.

    برای این کار باید وارد کنترل پنل هاست خود شوید و مثل روش قبل  TXT record را کپی کرده و در DNS configuration اضافه کنید. درنهایت به صفحه‌ی سرچ کنسول رفته و روی دکمه Verify کلیک کنید.

    از این روش برای باکس Doman استفاده می‌شود و جزو به‌روزرسانی‌های جدید گوگل سرچ کنسول محسوب می‌شود. استفاده از این

    روش در مقایسه با روش‌های قبلی ممکن است تأیید شدن آن کمی طول بکشد و علت آن‌هم این است که شما همه‌ی زیر دامنه‌ها و پروتکل‌های دیگر سایت خود را نیز به‌صورت همزمان اضافه می‌کنید.

    ثبت سایت در سرچ کنسول با dns - کاردان سئو

    بعد از انتخاب یکی از روش‌های فوق و تایید مالکیت سایت، می‌توانید وارد سرچ کنسول شده و از سرویس‌ها و خدماتی که ارائه می‌کند، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله گوگل سرچ کنسول چیست را حتما مطالعه فرمایید.

در ادامه به بررسی یکایک خدمات و آموزش کار با گوگل سرچ کنسول و توضیح بخش های مختلف پنل آن می پردازیم.

چقدر مطلب براتون مفید بوده؟

با ستاره به ما امتیاز بدید.

بیشترین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0

بدون هیچ امتیازی البته شما الان امتیاز میدی! میدونم.

پیمان تنگستانی
پیمان تنگستانی
هزاران کلیدواژه در گوگل جستجو کردم تا یاد بگیرم و این جستجو ها همچنان ادامه دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات کاردان سئو