برای همه ما پیش آمده که برای رسیدن به جواب یک سوال، آن را در گوگل جستجو کنیم. با این کار به صفحاتی میرسیم که پاسخ سوالات ما را میدهند و به اطلاعات ما اضافه میکنند. این صفحات، صفحات وبلاگ هستند. در حقیقت، شما که در حال خواندن این مطلب هستید در یک صفحه وبلاگ حضور دارید.
وبلاگها میتوانند به شما کمک کنند تا برند خود را در فضای آنلاین به طور موثرتری در دسترس مخاطبان هدف خود قرار دهید، تخصص خود را به آنها نشان دهید و سرنخهای (لید) باکیفیت بیشتری را به صفحات سایت خود جذب کنید. اگر در فکر ایجاد یک وبلاگ برای وبسایت خود هستید، پیشنهاد میکنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
وبلاگ یا blog یا وب نوشت چیست؟
اما دقیقا وبلاگ چیست؟ ابتدا، باهم تاریخچه مختصری از شروع وبلاگ را مرور میکنیم. در سال 1994، جاستین هال دانشجوی کالج Swarthmore اولین وبلاگ با آدرس Links.net را طراحی کرد. البته در آن زمان به عنوان یک وبلاگ شناخته نمیشد، بلکه آن را یک صفحه اصلی در نظر میگرفتند. در سال 1997، جورن بارگر، وبلاگنویس Robot Wisdom، اصطلاح “وبلاگ” را ابداع کرد که به منظور توصیف فرآیند “ورود به وب” در هنگام گشتوگذار در اینترنت بود. اصطلاح “وبلاگ” در سال 1999 توسط برنامهنویس پیتر مرهولز به “بلاگ” کوتاه شد.
در مراحل اولیه، وبلاگ یک گزارش وب یا مجله شخصی بود که در آن شخص میتوانست اطلاعات یا نظر خود را در مورد موضوعات مختلف به اشتراک بگذارد. اطلاعات به صورت زمانی معکوس پست شده است، بنابراین آخرین پست ابتدا ظاهر میشود. امروزه وبلاگ یک وبسایت یا صفحه وب است که به طور مرتب به روز میشود و میتواند برای استفاده شخصی یا برای برآوردن نیازهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد.
به عنوان مثال سایت کاردان سئو در مورد موضوعات سئو و بازاریابی دیجیتال وبلاگ مینویسد، زیرا خدمات مرتبط با این حوزه را در اختیار کاربران قرار میدهد؛ بنابراین خوانندگانی که به وبلاگ کاردان سئو جذب میشوند، میتوانند جزو مشتریان این وبسایت باشند. همچنین ممکن است افراد مختلف وبلاگهایی با موضوع دلخواه خود ایجاد کنند که قصد آنها فروش کالا یا خدمات نباشد، بلکه میخواهند به کمک آن برند شخصی خود را ارتقا ببخشند و خود را به عنوان متخصص آن حوزه معرفی کنند.
انواع وبلاگ
وبلاگها انواع مختلفی دارند که هرکدام تمرکز و هدف منحصربهفرد خود را دنبال میکنند. در ادامه به این موضوع میپردازیم که انواع بلاگ چیست و چه کاربردی دارند.
وبلاگ شخصی
وبلاگ شخصی، توسط یک فرد نوشته و مدیریت میشود. این وبلاگ، معمولا یک بستر آنلاین است که نویسنده میتواند افکار، ایدهها و نظرات خود را در مورد موضوعات مختلفی که مورد علاقه او است، بیان کند. وبلاگهای شخصی میتوانند هر موضوعی مانند سرگرمی، مسافرت، غذا، سیاست یا تجربیات شخصی را پوشش دهند.
محتوای یک وبلاگ شخصی، معمولاً با لحنی غیر رسمی نوشته میشوند و ممکن است شامل عکس، فیلم و انواع محتوا برای تکمیل متن باشد. برخی از افراد از وبلاگهای شخصی به عنوان راهی برای مستندسازی زندگی و افکار خود استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر، از آنها به عنوان یک بستر برای به اشتراک گذاشتن دانش یا تخصص خود در یک موضوع خاص استفاده میکنند.
وبلاگ گروهی
وبلاگ گروهی نوعی وبلاگ است که در آن چندین نویسنده در نوشتن محتوا، همکاری میکنند. یک وبلاگ گروهی به جای اینکه فقط توسط یک فرد نوشته شود، میتواند توسط چندین نویسنده با دیدگاههای و تخصصهای منحصربهفردشان نوشته شود.
وبلاگهای گروهی میتوانند روی یک موضوع خاص مانند سیاست، فناوری یا ورزش متمرکز شوند یا از نظر ماهیت میتوانند عمومیتر باشند. از این وبلاگها میتوان به عنوان بستری برای همکاری و به اشتراکگذاری اطلاعات گروهی از نویسندگان و همچنین یکی از راههای ترویج محتوا برای یک کسبوکار استفاده کرد.
یکی از مزایای وبلاگهای گروهی این است که میتواند طیف گستردهتری از دیدگاهها و نظرات را نسبت به یک وبلاگ شخصی ارائه دهد. این کار میتواند محتوای وبلاگ را برای خوانندگان جذابتر کند. علاوه بر این، به کمک چند نویسنده میتوان به طور مرتب محتواهای جدید منتشر و کاربران بیشتری را جذب وبسایت کرد.
اهداف وبلاگ چیست؟
هدف از تولید وبلاگ، بسته به اینکه برای یک شخص یا کسبوکار هستند، میتواند متفاوت باشد؛ اما بهطورکلی اهداف اصلی وبلاگها عبارتاند از:
- به اشتراک گذاشتن اطلاعات: وبلاگها اغلب برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص ایجاد میشوند. از تجربیات شخصی گرفته تا اخبار و ترندهای یک صنعت؛
- آموزش: بسیاری از وبلاگها با هدف آموزش خوانندگان در مورد یک موضوع خاص ایجاد میشوند. به عنوان مثال، یک وبلاگ در مورد تناسب اندام، نکات و توصیههایی در مورد نحوه ورزش و تغذیه سالم ارائه میدهد.
- تشکیل یک کامیونیتی: از وبلاگها نیز میتوان برای ایجاد یک کامیونیتی در مورد یک موضوع استفاده کرد. وبلاگ نویسان با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تعامل با خوانندگان، میتوانند یک گروه از افراد همفکر تشکیل دهند.
- ایجاد اعتبار: وبلاگ نویسان میتوانند از وبلاگهای خود برای معرفی خود به عنوان یک متخصص در زمینه کاریشان استفاده کنند. با به اشتراک گذاشتن مداوم اطلاعات، وبلاگ نویسان میتوانند خود را به عنوان یک برند شخصی معرفی کنند یا به تقویت برند یک کسبوکار بپردازند.
- جذب ترافیک: بسیاری از مشاغل برای هدایت ترافیک به وبسایتهای خود، وبلاگ ایجاد میکنند. با تولید محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو، کسبوکارها میتوانند بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت خود جذب کنند که باعث میشود فروش بیشتر اتفاق بیفتد.
تفاوت وبسایت و وبلاگ
وبلاگ معمولاً بخشی از وبسایت کسبوکار شما است اما برخلاف بقیه قسمتهای وبسایت، باید به طور مکرر بخش وبلاگ را با افزودن پستهای جدید به روز کنید. علاوه بر این، وبلاگ ابزاری است که به شما این امکان را میدهد تا با مخاطب تعامل بیشتری برقرار کنید.
این کار به کمک تجزیهوتحلیل تعداد خوانندگانی که پستهای وبلاگ شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند یا با امکان کامنت گذاشتن کاربران زیر پستهای وبلاگ، امکانپذیر است. به این ترتیب، یک وبلاگ در مقایسه با بقیه بخشهای سایت شبیه یک مکالمه دو طرفه است. همچنین گاهی اوقات یک وبلاگ میتواند خود یک وبسایت کامل باشد مخصوصا اگر با هدف استفاده شخصی ایجاد شده باشد. مثل وبلاگهای مسافرتی که نویسنده، تجربه خود از سفرهایی که رفته است را در آن مینویسد.
سرویسهای وبلاگ نویسی به شما امکان ایجاد وبلاگ با ابزارهای گوناگون، پشتیبانی و قابلیتهای مختلفی مانند پوستههای گرافیکی، ویرایشگرهای متنی، پشتیبانی از امکانات شبکههای اجتماعی، دامنه اختصاصی و… را میدهند. برخی از پربازدیدترین سرویسهای وبلاگ در ایران و جهان عبارتاند از:
- ویرگول
- پارس بلاگ
- بلاگفا
- میهن بلاگ
- پرشین بلاگ
- لوکس بلاگ
- Blogger
- Tumblr
- Ghost
- Squarespace
- Weebly
خدمات سئو سایت وردپرس در سایت کاردان سئو به بهترین شکل مکن انجام می شود تا بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد.
اهداف راهاندازی وبلاگ
وبسایتها با اهداف مختلفی وبلاگنویسی و راه اندازه صفحه وبلاگ را در برنامه خود قرار میدهند. برخی از مهمترین اهداف راهاندازی وبلاگ عبارتاند از:
- بهبود رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو
- به اشتراکگذاری اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و تبدیل شدن به یک متخصص در یک صنعت
- جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت و تبدیل آن بازدیدکنندگان به مشتری
- ایجاد یک جامعه آنلاین (کامیونیتی) و تعامل با مخاطبان
کاربرد وبلاگ
وبلاگها کاربردهای زیادی دارند، از جمله:
- بیان نظرات: از وبلاگها میتوان برای بیان نظرات یا دیدگاههای شخصی در مورد موضوعات مختلف استفاده کرد. این موضوع میتواند به نویسندگان کمک کند تا اطلاعات خود را به راحتی به اشتراک گذاشته و با افراد همفکر خود، ارتباط برقرار کنند.
- افزایش آگاهی از برند: وبلاگها میتوانند به کسبوکارها کمک کنند تا برند خود را به مخاطبان هدف خود معرفی کنند. به خصوص اگر با تمرکز روی سئو و بهینهسازی سایت، رتبههای بالاتری در نتایج جستجو کسب کنند.
- بازاریابی و فروش: وبلاگها همچنین میتوانند به عنوان ابزاری برای بازاریابی و معرفی محصولات یا خدمات استفاده شوند. با ایجاد محتوای جذاب و آموزنده، کسبوکارها میتوانند مشتریان بالقوه را جذب کرده و آنها را تشویق به خرید کنند.
- توسعه فردی: نوشتن یک وبلاگ، همچنین میتواند باعث توسعه فردی نویسنده شود. وبلاگ نویسان با تأمل بر تجربیات و به اشتراک گذاشتن افکار خود با دیگران، میتوانند درک عمیقتری از خود و جایگاهشان در حوزهای که فعالیت دارند، کسب کنند.
وبلاگنویسی چیست؟
وبلاگنویسی (Blogging) یکی از مهمترین و موثرترین روشهای بازاریابی محتوا به شمار میرود که باعث بهبود فروش کسبوکارهای آنلاین میشود. حتی وبسایتهایی وجود دارند که تنها از طریق وبلاگنویسی و به روش همکاری در فروش، کسب درآمد میکنند. وبلاگنویسی در حوزههای مختلفی مانند فشن، مسافرت، تکنولوژی، کسبوکار، غذا، مسائل مالی، سلامتی، سبک زندگی و… قابل اجرا است.
بلاگر یا وبلاگنویس کسی است که وظیفه آن نوشتن محتوا برای وبلاگها است. وبلاگنویسها به دو صورت مستقل و وابسته فعالیت میکنند. بلاگرهای مستقل برای یک سایت یا کسبوکار دیگر کار نمیکنند و صرفا موضوعات موردعلاقه و طبق سلیقه خود را انتخاب میکنند و در مورد آن مینویسند؛ اما بلاگرهای مستقل تمامی فعالیتهای خود را برای یک کسبوکار انجام میدهند و به منظور بهبود سایت آن کسبوکار وبلاگنویسی میکنند.
انواع وبلاگ نویسی
وبلاگ نویسی انواع مختلفی را شامل میشود که هرکدام هدف و استراتژی خاص خود را دارند. مهمترین انواع وبلاگ نویسی عبارتاند از:
- وبلاگ نویسی شخصی: در وبلاگ نویسی شخصی، نویسنده تجربیات، افکار و ایدههای شخصی خود را به اشتراک میگذارد. این وبلاگها معمولا استراتژی خاصی در رابطه با تولید محتوا و سئو نداشته و بیشتر از روی علاقه ایجاد میشوند.
- وبلاگ نویسی حرفهای: این نوع از وبلاگ نویسی، توسط افرادی که در یک زمینه یا صنعت خاص تخصص دارند و با هدف ارائه اطلاعات ارزشمند به علاقهمندان به یک موضوع خاص، انجام میشود.
- وبلاگ نویسی کسبوکار: کسبوکارها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود، به اشتراکگذاری اخبار صنعت، آموزشهای مرتبط با محصول و ارتباط با مشتریان خود این نوع از وبلاگ نویسی را در پیش میگیرند.
- وبلاگ نویسی وابسته: وبلاگ نویسی وابسته برای معرفی و فروش محصولات یا خدمات یک کسبوکار و دریافت کمیسیون به ازای هر فروش ایجاد میشوند.
- وبلاگ نویسی مهمان: وبلاگ نویسی مهمان، شامل نوشتن پست برای وبلاگ شخص دیگری به منظور کسب بک لینک یا افزایش آگاهی از برند است.
- میکروبلاگینگ: میکروبلاگها، وبلاگهای کوتاه هستند که به طور معمول به تعداد مشخصی از کاراکترها یا کلمات محدود میشوند. نمونههایی از میکروبلاگها شامل فعالیت در توییتر و تامبلر است.
دلایل محبوبیت وبلاگنویسی
جالب است بدانید روزانه حدود 7 میلیون پست وبلاگ در وبسایتهای کل دنیا منتشر میشود و حدود 32 میلیون نفر در آمریکا به صورت مستقل یا وابسته کار وبلاگنویسی انجام میدهند که هر ساله این دو آمار رو به افزایش هستند. این آمارهای شگفتانگیز نشان میدهند وبلاگها چقدر مهم هستند و چقدر هم از سوی کسبوکارها و هم کاربران مورد توجه قرار گرفته است؛ اما دلایل اهمیت وبلاگ چیست؟ در ادامه به برخی از اصلیترین دلایل محبوبیت روزافزون وبلاگها اشاره میکنیم:
- وبلاگها نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت سئو سایت ایفا میکنند.
- وبلاگها باعث میشوند تا کاربران در فواصل کوتاهی دوباره وارد وبسایت شما شوند.
- وبلاگهای با موضوع جذاب و متن روان باعث جذب ترافیک بیشتر و ماندگاری بیشتر بازدیدکنندگان در سایت شما میشود.
- به کمک وبلاگ و ارسال خبرنامه میتوانید ایمیلهای کاربران را دریافت کنید و برای اهداف تجاری خود استفاده کنید.
- امروزه وبلاگ به عنوان یک رسانه شناخته میشوند و میتواند بخشی از روابط عمومی کسبوکار شما باشد.
- وبلاگنویسی و محتوایی که در وبلاگها قرار میگیرند میتوانند محتوای شبکههای اجتماعی شما را نیز فراهم کنند.
بهترین سیستم مدیریت محتوای بلاگ
سیستمهای مدیریت محتوا (Content Management Systems) یا به اختصار CMS پلتفرمهایی هستند که امکان مدیریت محتوای وبسایت و وبلاگها را به شما میدهند تا بتوانید محتوای خود را به راحتی تولید و منتشر کنید. در ادامه به سه مورد از بهترین CMS ها اشاره میکنیم:
WordPress: بدون شک آشناترین CMS که بسیاری از سایتها از آن استفاده میکنند، وردپرس است. حدود 43 درصد از کل وبسایتهای موجود در اینترنت از این سیستم استفاده میکنند و 60 درصد از سهم بازار CMS ها در اختیار وردپرس قرار دارد. دلیل اصلی محبوبیت این سرویس در این است که بدون داشتن دانش برنامهنویسی قابل استفاده است، رابط کاربری بسیار خوبی دارد و امکانات رایگان بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار میدهد.
Joomla: یکی از دیگر سیستمهای محبوب مدیریت محتوا، جوملا است. این سرویس بیش از 8000 اکستنشن را در اختیار کاربرانش قرار میدهد که باعث میشود بتوانید هر تغییری که بخواهید را در وبسایت و محتوای خود ایجاد کنید.
Magneto: یکی دیگر از سرویسهای کمتر شناخته شده در این حوزه، مگنتو است. این سرویس در زمینه سئو کردن محتوا و وبسایت بسیار خوب عمل کرده و به کمک آن میتوانید به راحتی بهینهسازیهای مربوط به سایت و محتوا را انجام دهید. یکی از ایرادات این سرویس، پیچیدگی آن است به طوری که برای نصب آن حتما نیاز به یک دولوپر دارید.
در بین این سه سرویس که رایگان هم هستند پیشنهاد ما این است که از وردپرس استفاده کنید. این سرویس به شما امکانات بسیار زیادی میدهد که میتوانید به کمک آن هر تغییری که بخواهید را در وبسایت خود انجام دهید و از قالبها و افزونههای بسیار کاربردی و بعضا رایگانی که وجود دارند استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: آموزش کار با ابزار ماز moz (رایگان) + به زبان ساده Moz
چگونه وبلاگنویسی را شروع کنیم؟
اگر شما هم علاقهمند شدید تا وبلاگ خود را راهاندازی کنید یا یک وبسایت دارید که تاکنون وبلاگی برای آن منتشر نکردید ما به شما کمک میکنیم تا بتوانید این کار را به صورت درست و اصولی شروع کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:
- هدف خود را از وبلاگنویسی مشخص کنید و تعیین کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند.
- نام وبلاگ خود را مشخص کنید و دامنهای برای آن ثبت کنید.
- با توجه به نیاز خود برای وبلاگتان هاست تهیه کنید.
- از CMS مناسب استفاده کنید.
- قالب وبلاگ خود را که از نظر گرافیکی و نوشتاری مناسب است انتخاب کنید.
- برای تولید محتوا، برنامهریزی کنید و تقویم محتوا داشته باشید.
- طبق برنامه تدوین شده پیش بروید و وبلاگ خود را نوشته و منتشر کنید.
چگونه میتوان از وبلاگنویسی کسب درآمد کرد؟
اگر قصد دارید به عنوان یک وبلاگنویس فعالیت کنید شاید برایتان جالب باشد که بدانید از چه راههایی میتوان از این مسیر به درآمد رسید. شما به کمک وبلاگنویسی میتوانید از چندین طریق به صورت همزمان درآمد کسب کنید. در ادامه به رایجترین آنها اشاره میکنیم:
- تبلیغات کلیکی (PPC) و تبلیغات نمایشی (CPM): بسیاری از وبسایتهای در کنار صفحات، تبلیغات وبسایتها و برندهای دیگر را قرار میدهند و بابت آن پول میگیرند. برای این کار میتوان به صورت مستقیم با تبلیغ دهندگان ارتباط گرفت و یا از سرویسهای تبلیغاتی مانند گوگل ادسنس استفاده کرد. در تبلیغات کلیکی شما به ازای هر کلیک روی تبلیغ کسب درآمد میکنید و در تبلیغات نمایشی به ازای هر نمایش به کاربران مبلغی دریافت میکنید.
- فروش حق اشتراک: اگر محتوای سایت شما، محتوایی خاص، علمی و کاربردی است که در سایتهای دیگر یافت نمیشود، میتوانید با فروش حق اشتراک ماهیانه یا سالیانه به کاربران، به آنها اجازه دسترسی به این محتواها را بدهید.
- رپورتاژ آگهی: در این روش میتوانید محتوایی در جهت فروش، معرفی محصولات و سرویسهای سایر وبسایتها یا شرکتها در وبلاگ خود منتشر کنید و آن سایت لینک بدهید. با این کار به دیده شدن محصولات آن شرکت کمک میکنید و بابت این کار مبلغی دریافت میکنید.
- بازاریابی واسطهای (Affiliate Marketing): بسیاری از سایتهای فروشگاهی هستند که این امکان را فراهم کردند که کاربران با معرفی و فروش محصولات سایت، کسب درآمد کنند. شما میتوانید با معرفی چند محصول از این سایتها و تولید محتوای مناسب مانند معرفی یا نقد و بررسی محصول، کاربران را به آن سایت هدایت کرده و با هر خرید آن کاربران، شما هم پورسانت دریافت میکنید. اگر هنوز سایت فروشگاهی ندارید می توانید با همراهی شرکت کاردان سئو و خدمات سئو سایت فروشگاهی به دنیای فروش آنلاین قدم بگذارید.
جمعبندی
در این مطلب سعی کردیم که اهمیت وبلاگنویسی برای کسبوکارها و وبسایتها را نشان دهید و ابزارهای لازم برای شروع وبلاگنویسی حرفهای را معرفی کنیم. همچنین مراحل مختلف راهاندازی یک وبلاگ را بیان کرده و راههای کسب درآمد از وبلاگنویسی را شرح دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.
چقدر مطلب براتون مفید بوده؟
با ستاره به ما امتیاز بدید.
بیشترین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 50
بدون هیچ امتیازی البته شما الان امتیاز میدی! میدونم.