کاردان سئو

دیجیتال مارکتینگ چیست - کاردان سئو

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 0 آموزش بازاریابی دیجیتال و اصطلاحات

آخرین بروزرسانی: 28 اسفند 1402 @ 11:59 بعد از ظهر
فهرست محتوا
5
(1)

این مقاله یکی از کامل‌ترین مقاله‌های دیجیتال‌ مارکتینگ در سایت کاردان سئو است همچنین خدمات سئو سایت را در دیجیتال مارکتینگ می توانید داشته باشید زیرا درآن به تمام بخش‌های دیجیتال مارکتینگ از مفاهیم تا ابزار و تکنیک‌ها می‌پردازم. در یک جمله: می‌خواهیم هرچیزی در ذهن شما شکل گرفته را خراب کنیم سپس از نو بسازیم.

دیجیتال مارکتینگ به معنای بازاریابی آنلاین نیست و بازاریابی آنلاین فقط یک بخش از دیجیتال مارکتینگ است.

امروزه را‌ه‌اندازی کسب‌و‌کار تا حدودی سخت شده است. اما ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیازمند دنیای وب هستیم و بدون آن کسب‌وکار‌های آنلاین صورت نمی‌گیرید. در این مقاله قصد داریم شش استراتژی مهم بازاریابی را برای شما توضیح دهیم که با رعایت و استفاده درست و به‌جا از این شش استراتژی می‌توانید یک بازاریاب موفق و حرفه‌ای در کسب‌وکار آنلاین خود باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست

احتمال زیاد شما قبل از خواندن این مقاله، مقالات دیگر را نیز مطالعه کردید و پاسخ هایی مثل: هرگونه بازاریابی آنلاین یا هرگونه بازاریابی که در بستر آنلاین و دیجیتال انجام شود، دیجیتال مارکتینگ می‌گوییم یا شاید آن را با تعریف بازاریابی نوین برای شما بازگو کرده باشند.

اما من اینجا به عنوان یک متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ که سطح مطالعات مناسبی در این زمینه دارم باید مفهومی کاملا جدید و متفاوت برای شما بازگو کنم. از آن‌جایی که دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه مارکتینگ و مارکتینگ یک حوزه علوم انسانی است باید بگویم، تعریف واحد و دقیقی نه برای مارکتینگ وجود دارد نه برای دیجیتال مارکتینگ، پس بیایید مفهوم و تاریخ آن را بررسی کنیم.

اول از همه باید در یک جمله بگویم: دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از هر نوع ابزار دیجیتال و الکترونیکی است که در راستای اهداف بازاریابی یا مارکتینگ استفاده می‌شود.

با این تعریف، پی می‌بریم که دیجیتال مارکتینگ یک نوع از بازاریابی نوین نیست و قدمت بسیار زیادی دارد، در اصل بازاریابی دیجیتال از زمانی که رادیو در سال 1896 میلادی یعنی حدود یک‌ونیم قرن پیش به وجود آمد شکل گرفت. حدود 10 سال بعد رادیو به صورت عمومی در دست همه مردم پیدا شد و هرکس در محل کار خود یا در خانه یا حتی به صورت جیبی یک رادیو داشت. اینجا بود که فکر بازاریابی و انجام فرایند تبلیغات به سر بازاریابان زد.

بازاریابی دیجیتال همیشه برپایه محتوا استوار است و شما در کنار بازاریابی باید محتوا را هم به خوبی بشناسید تا بتوانید یک دیجیتال مارکتر خوب شوید و از پس ذهن مخاطب بربیایید، اگر دوست دارید درباره بازاریابی دیجیتال اطلاعات کسب کنید، می‌توانید مقاله بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

بنابراین دیجیتال مارکتینگ استفاده از هر ابزار دیجیتال است، نه فقط گوگل و اینستاگرام!

چهار چوب کلی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال کاردان سئو

 

بازاریابی دیجیتال به 4 قسمت تقسیم می‌شود که این چهار قسمت را برای شما شرح می‌دهم.

جذب مخاطب

اولین قدم در قیف فروش جذب مخاطب است، در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ شما باید به وسیله ابزارهای دیجیتال کاری کنید مشتری شما را دنبال کند. جلوتر ابزارهای دیجیتال را برای شما معرفی کردم ولی اینجا باید برای شما بگویم که جذب مشتری به دو روش ارگانیک و تبلیغات انجام می‌شود.

ارگانیک

در روش ارگانیک شما کاری می‌کنید مخاطب خودش شما پیدا کند و دنبال کند. دقیقا مثل وقتی که پست شما به صورت رایگان به اکسپلور می‌رود یا مخاطب با سرچ کردن یک کلمه کلیدی سایت شما را می‌مبیند و وارد سایت شما می‌شود. در اصل در این روش مخاطب شما را جست‌وجو می‌کند.

تبلیغاتی

در روش تبلیغات، شما جلوی چشم مخاطب ظاهر می‌شوید و اجازه می‌دهید تصمیم بگیرد که شما ارزش جذبتان شدن را دارید یا خیر. این روش هم جلوتر کامل توضیح داده‌ام.

علاقه‌مند سازی و مقایسه

در این بخش مخاطب شما را دیده است و جذب شده، حالا باید شما را با دیگران مقایسه کند و ببیند کدام یک بهتر است، اگر در این مسیر شما بتوانید مخاطب را سرگرم کنید یا یک ارزش زیاد برایش فراهم کنید، او به شما علاقه‌مند می‌شود و باید برویم به مرحله بعد، مرحله بعد در چهارچوب دیجیتال مارکتینگ ترغیب مشتری به خرید است.

دیجیتال مارکتینگ و فروش

حالا باید تخم خرید را در ذهن مخاطب بکاریم باید او را ترغیب کنیم که به دلیل تفاوت‌ها و ارزش‌های زیادی که برای او خلق کرده‌ایم از ما خرید کند. در این مرحله اگر خرید اول مشتری از شما است باید از تکنیک پرش از موانع اسب استفاده کنید. تکنیک پرش از موانع اسب یعنی از فروش مبلغ کم شروع کنید تا به مبالغ بالاتر برسید.

وفادار کردن مشتری

مهم‌ترین مرحله وفادارسازی مشتری است، به جز ارائه محصول خوب، شما باید یک سری تکنیک‌ها انجام دهید تا بتوانید مشتری را وفادار کنید. مثلا اگر فروشگاه عطر دارید، بعد از خرید عطر توسط مشتری از ایشان شماره تلفنشان را بگیرید و از او بپرسید عطر شما حدودا چند ماه دیگر تمام می‌شود. پاسخ وی را ثبت کنید دقیقا سر تاریخ مشخص به ایشان زنگ بزنید و بعد از گپ و گفت‌وگو از عطرشان بپرسید و اعلام کنید پک عطر جدید شما آماده است، مایلید ارسال کنم؟

این مشتری به وجد می‌آید و با خوشحالی بسیار زیاد از شما تشکر می‌کند و پاسخی را ارائه می‌کند. الحق که عجب تکنیکی گفتم. در ادامه این مشتری شما را به دیگری معرفی می‌کند و خودش نیز به یک مشتری وفادار و شگفت‌زده تبدیل می‌شود.

در دیجیتال مارکتینگ شما باید تمام چهارچوب‌های مارکتینگ را رعایت کنید، اما با ابزارهای دیجیتال. حتما برای مدیریت مشتریان خود یک نرم‌افزار خوب CRM تهیه کنید.

بازاریابی دیجیتال آنلاین است یا آفلاین

بازاریابی دیجیتال به دو دسته بازاریابی دیجیتال آفلاین و دیجیتال آنلاین تقسیم می‌شود. به انواع بازاریابی برپایه شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و و دیگر ابزارهایی اینترنتی، بازاریابی دیجیتال آنلاین می‌گوییم. اما بازاریابی دیجیتال آفلاین به هرگونه استفاده تبلیغاتی و مارکتینگ از ابزارهایی چون رادیو، تلوزیون، بیلبوردهای دیجیتال و… بازاریابی دیجیتال آفلاین گفته می‌شود.

انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

در اینجا می‌خواهم به ابزارهای بازاریابی اینترنتی بپردازم. اما قبل از هرچیز یک ذهنیت را درست کنم، دیجیتال مارکتینگ یک فرایند دشوار و گروهی است و شما نمی‌توانید به تنهایی از پس همه کارها بربیایید. اگر دوست دارید کسب‌وکار اینترنتی موفقی را پایه‌گذاری کنید به شما پیشنهاد می‌کنم

بازاریابی از طریق وبسایت یا وبسایت مارکتینگ

اولین حرفی که با شما در این‌جا دارم این است که آدم عاقل تخم مرغ‌هاش رو توی یک سبد نمی‌چینه دلیل این صحبت من این است که افراد بسیار زیادی هستند که فکر می‌کنند با زدن یک پیج اینستاگرامی دیگر نیازی به داشتن سایت نیست. مثل این می‌ماند فرمانده ارتش بگوید با داشتن خط مقدم جبهه دیگر نیازی به پایگاه نظامی نداریم!

وب‌سایت پایگاه اصلی مشتریان شماست، تنها جایی که اختیار همه چیز دست شماست، وب‌سایتتان است. می‌توانید اطلاعات مخاطب را کامل در آن نگاه داری کنید، می‌توانید بازاریابی درونگرا یا ربایشی انجام بدین و کاری کنید مخاطب از شما به صورت مستقیم خرید کند. اما در اینستاگرام هرجایی دیگر شما باید تبلیغات کنید و بازاریابی برونگرا انجام دهید تا مشتری علاقه‌مند شود، سپس وارد وب‌سایت شود و از شما خرید کند.

دیجیتال مارکتینگ فقط یک ابزار ندارد مراقب باشید از تمام ابزارهای آن استفاده کنید.

بهینه‌سازی برای موتور های جستجو یا SEO

در اینجا می‌خواهم به ابزارهای بازاریابی اینترنتی بپردازم.
سئو یا SEO که اختصار کلمه  Search engine optimization است به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ است، این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید وب‌سایت و مقالات سایت خود را در نتایج اول گوگل بالا بیاورید و ورودی‌های زیادی را از موتورهای جست‌وجو داشته باشید. درحال حاضر بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا گوگل است.

ابزارهای سئو

SEM – MOZ و… این‌ها ابزارهایی برای موتورهای جست‌وجو هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید بررسی کنید کاربران اینترنت که خواستار خدمات شما هستند چه کلمات کلیدی را سرچ می‌کنند. شاید بخواهید رقبای خود را تحلیل کنید، ببینید بیشترین ورودهای وب‌سایتشان از چه کلمه کلیدی است یا شاید بخواهید رقبای خود را تحلیل کنید تا بتوانید فرایند سئو را به خوبی انجام دهید، این ابزارها فرایند رشد شما را در اینترنت زیاد می‌کنند.

تحلیل و آنالیز دیتا یا اطلاعات وبسایت

آنالیز دیتا وبسایت کاردان سئو

 

تحلیل داده و دیتاهای وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که شما به عنوان یک وب‌مستر باید به‌‍ آن دقت کنید مثلا ممکن است بخواهید بدانید کدام صفحه از وب‌سایت شما چشم نوازتر است، یا کدام صفحه سرعت لود بیشتری دارد؟ شاید بخواهید ایرادات وب‌سایت خود را بدانید یا یک چیز جالب! دوست نداری بدونی همین الآن چند نفر روی سایتت فعال هستند و بیشتر مشغول انجام چه کاری هستند ؟

شاید بخواهید یک کمپین فروش ببندید و تست A/B انجام بدهید، مثلا در تبلیغ A یک محتوا و در تبلیغ B یک نوع دیگر از محتوا را ارائه کنید. باید یک ابزار وجود داشته باشد تا نتایج تست را به شما نشان دهد تا بفهمید کدام تست موفق‌تر بود است. جلوتر 2 ابزار آنالیز وب‌سایت و داده را به شما معرفی می‌کنم.

ابزارهای آنالیز وب سایت

در اینجا یک ابزار ایرانی بنام متریکس برای کمپین‌های فروش و یک ابزار خارجی بنام گوگل آنالیتیکس برای آنالیز داده و اطلاعات وب‌سایت معرفی می‌کنم.

گوگل آنالیتیکس

یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اینترنتی، Google Analytics می‌باشد که به شما اطلاعات بسیار مهم و خیلی زیادی را مثل مسیر خرید کاربر، آمار دقیق بازدید روزانه و لحظه‌ای از وب‌سایت و … به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. از آنجایی که ما تحریم هستیم کمی استفاده از این ابزارها دشوار و نیازمند نیازمند فیلترشکن است. یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای استفاده از گوگل آنالیتیکس تست آ و ب است. ممکن است شما بخواهید یک صفحه را به دو شکل مختلف طراحی کنید تا ببینید کاربر با کدام یک ارتباط بیشتری برقرار می‌کند، برای این که متوجه شوید که کدام یک از صفحات سایت شما بهتر است می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

متریکس

فرض کنید شما یک ماه است که یک کمپین تبلیغاتی طراحی کرده‌اید و در تلگرام، گوگل، اینستاگرام و وب‌سایت‌های متخلف این تبلیغات را منتشر کردید، حالا نیاز است که بدانید بیشترین کانال ورودی از طریق تبلیغات شما از کدام یک از این کانال‌ها بوده تا دفعه بعد روی آن بیشتر سرمایه‌گذاری کنید.

متریکس یک تحلیل‌گر داده ایرانی است که به شما کمک می‌کند تا به سوالات زیر پاسخ دهید.
مخاطبان من از کدام کانال و منبع جذب شده‌اند؟
چه تخلفی در کمپین تبلیغاتی شما رخ داده است؟
کاربران شما در سایت یا در اپلیکیشن شما چطور رفتار می‌کنند؟

شاید شما هم برای استفاده از ابزارهای ایرانی ترس داشته باشید، اما می‌توانم به شما این جرات را بدهم که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اینترنتی ایرانی امروز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ

بازاریابی شکبه‌های اجتماعی یا Social media marketing یکی دیگر از راه‌های بازاریابی اینترنتی به شما می‌رود که درآن با استفاده از ابزارهایی مانند اینستاگرام، لینکداین و … بازاریابی محتوایی انجام می‌دهند و با انتشار محتواهای سرگرم کننده برای خود مخاطب جذب می‌کنند و با استفاده از کمپین‌های چند مرحله‌ای فروش، فروش‌های انفجاری را رقم می‌زنند.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به دو حالت تقسیم می‌شود، تبلیغاتی که افراد مشهور و پیج‌ها انجام می‌دهند و تبلیغاتی که پلتفرم اینستاگرام به صورت پروموشن انجام می‌دهد. در ایران به دلیل تحریم‌ها ما قادر به استفاده از سیستم پروموشن اینستاگرام را نداریم. تبلیغات به روش پروموشن اینستاگرام بسیار هدف‌مند است، زیرا اینستاگرام از داده‌های دقیقی برخوردار است که می‌داند فلان محتوا را دقیقا به چه شخصی باید نمایش دهد.

به هرحال تنها راه ما برای تبلیغات در شکبه‌های اجتماعی، اینفلئونسر مارکتینگ یا بازاریابی اثر گذار و تبلیغات گسترده است. در روش تبلیغات گسترده در اینستاگرام شما باید پیج‌های عمومی، دانستنی‌ها و… را پیدا کنید و به آن‌ها درخواست تبلیغ بدهید و در ازای پرداخت هزینه، تبلیغات خود را چه در استوری و چه به صورت پست منتشر کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی اثر گذار

اینفلوئنسر مارکتینگ - کاردان سئو

 

این روش از بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ آنلاین یا اینترنتی اگر درست انجام شود بسیار بازدهی خوبی دارد. اگر شما اثر گذاران در صنعت خود را پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید شما را تبلیغ کنند به احتمال خیلی زیاد، مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد. من یک مثال ساده از تاثیر اثر گذارها و افراد مشهور در دنیا روی محصولات برای شما می‌زنم: رونالدو در یک مصاحبه‌ای نوشابه‌های کوکاکولا مقابلش را کنار می‌زند و به جای آن آب قرار می‌دهد. تا 24 ساعت بعد سهام کوکاکولا به طور چشم‌گیری سقوط می‌کند.

سعی کنید افرادی که در زمینه کاری شما بلاگر هستند و تاثیر زیادی بر مخاطب‌هایشان دارند را پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید محصولات شما را تبلیغ کنند. گرچه بازاریابی اثر گذار به اینجا ختم نمی‌شود زیرا اگر شما بتوانید با چند محتوای کاردرست کاری کنید که در کمپین فروش محصول شما افراد زیادی از محصولتان خرید کنند شما نیز بازاریابی اثر گذار انجام داده‌اید.

تحلیل دیتا و داده‌های شبکه‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

اطلاعات و داشتن داده‌هایی از سمت پلفترم‌های نشر محتوا مانند اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا سیلقه مخاطب خود را بدانید و از قبل بتوانید محتوای موردپسند وی را طراحی، تولید و نشر کنید. برای آنالیز شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بسیار زیاد ایرانی تولید شده که معروف‌ترین‌ آن‌ها نوین هاب است. شما با استفاده از نوین‌هاب می‌توانید شبکه‌های اجتماعی مختلف خود را از طریق یک پنل مدیریت، مدیریت کنید و آنالیزهای بسیار دقیقی را پس از نشر محتوا دریافت کنید.

اگرچه ابزاری مانند اینستاگرام خود در بخشی بنام INSIGHT اطلاعات کاربردی مفیدی مانند، میزان به اشتراک‌گذاری محتوا، میزان ورودی از کانال‌های مختلف اکسپلور و هشتگ‌ها، سن‌وسال و جنسیت مخاطب‌ها و… را به شما ارائه می‌کند، اما اگر چند شبکه اجتماعی داشته باشید که نیازمند مدیریت باشند، ابزارهایی مانند کاوان، سوشالیو و نوین‌هاب به کارتان می‌آید.

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا یا Content Marketing

بازاریابی محتوایی در همه جا به چشم می‌خورد، شما هروز و در هر پلتفرمی یا هر مذاکره‌ای درحال ارائه محتوا هستید، حالا اگر بتوانید مسیر تولید و ارائه محتوا را با یک سری استراتژی عالی بدانید شما به یک بازاریاب محتوا تبدیل می‌شوید که انگار 50 درصد از بازاریابی دیجیتال را رفته‌اید. بازاریای محتوا ابزارهای بسیاری دارد که به ابزارهای مدیریت، تحلیل، تولید، بررسی و.. تقسیم می‌شوند. مثلا شما از ترلو trello برای مدیریت تیم . پروژه‌ها استفاده کنید.

بازاریابی محتوا یکی از سرخت‌ترین و پردرآمدترین بخش‌های بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ است. یادتان باشد که عادت خرید مشتری‌ها تغییر کرده و مشتری‌های شما امروز بیش از هرزمان دیگری به اطلاعات کاربردی و دقیق نیاز دارند، مثلا علاقه دارند به این که بدانند محصولی که می‌خرند چه قابلیت‌هایی دارد، دوست دارند بدانند چطور باید از آن محصول استفاده کنند، مثلا شما قبل از این‌که یک تفلن همراه بخرید اول ویدئوهای نقدوبررسی آن را با دقت تماشا می‌کنید و حس پس از خرید و استفاده را قبل از خرید دریافت می‌کنید، اینجاست که شما به بازاریابی محتوا نیاز دارید.

محتوا می‌تواند مسیر شما را در جهت اعتماد، رشد و پیشرفت هموار کند. کلید اصلی فروش در دست محتواهای مناسب شماست.

بازاریابی و فروش دیجیتال یا اینترنتی با چت آنلاین

امروز وارد هر وب‌سایتی که می‌شوید با یک چت باکس کوچک مواجه می‌شوید که تمام سوالات شما را پاسخ می‌دهند و سعی می‌کنند نیاز شما به اطلاعات را ارضا کنند. استفاده از چت باکس‌های آنلاین در وب‌سایت‌ها می‌تواد احتمال فروش شما را بیشتر کند. از چت‌ باکس‌هایی که می‌توانم به شما معرفی کنم رای چت، دینگ‌چت، ریتین، دیالوگ و چتیاتو از معرف‌ترین آن‌ها دربین ابزارهای چت آنلاین ایرانی است.

تیکت و پشتیبانی

تیکت و پشتیبانی یکی دیگر از بخش‌های مهم وب‌سایت است که در فروش به شما کمک می‌کند. اگر می‌خواهید یک چت مارکتینگ کاردرست روی سایت خود داشته باشید، من پیشنهاد می‌کنم حتما سیستم تیکت خودرا فعال کنید، زیرا آسان‌ترین راه فروش، فروش به مشتری قبل است. در وب‌سایت‌ها مشتریان قبلی همیشه از طریق تیکت در پنل کاربری با مدیریت و پشتیبان‌های سایت‌ها در تماس هستند. یکی از ابزارهایی که شما برای بخش تیکت سایت خود می‌توانید استفاده کنید، ابزار پشتوان است.

بازریابی آنلاین و رپورتاژ آگهی

اگر می‌خواهید سئو بهتری داشته باشید و دوست دارید برندسازی درجه یکی را انجام دهید، انتشار رپورتاژ آگهی یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید آن را انجام دهید، در این کار شما باید از طریق پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ مانند تریبون و تسمینو و… محتواهای خود را منتشر کنید، از امکانات این پلتفرم‌ها در دسترس قراردادن سایت‌هایی است که مطابق با نیاز و هدف شما است که می‌توانید در آن‌ها اگهی خود را منتشر کنید، این امر به دلیل استفاده از بک لینک به سئو سایت شما خیلی کمک می‌کند. پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ به شما آمار دقیق بازدید نیز ارائه می‌کنند.

ابزار کوتاه‌کننده لینک برای نشر بهتر محتوا

ممکن است شخصی بخواهد لینک شما را برای شخصی دیگر ارسال کند و لینک شما طولانی باشد و اگر لینک صفحه فارسی باشد که دیگر واویلا، تمام کارکترها بهم‌ می‌ریزد و می‌تواند حال مخاطب را بگیرد. سعی کنید از ابزارهای کوتاه کننده لینک مانند: bit.ly، goo.ly و … به عنوان کوتاه کننده‌های خارجی و از لینک‌پی، لیش، پی‌لینک و … به عنوان کوتاه کننده لینک‌های داخلی استفاده کنید، منظور از داخلی ایرانی است.

با این کار شما ظاهری جذاب‌تر و گیراتر برای محتوای خود می‌سازید.

مشارکت در فروش یا افلیت مارکتینگ

یکی دیگر از کارهایی که بعد از به وجود آمدن دیجیتال مارکتینگ آنلاین باب شد، بازاریابی دیجیتالی مشارکت در فروش بود، مشارکت در فروش نیز از گذشته وجود داشته و افرادی مثل دلال‌های ملک و خودرو با فروش محصولات سود خود را بر می‌داشتند، با به وجود آمدن دیجیتال مارکتینگ اینترنتی و ابزارهای دیجیتال اینترنتی این شغل نیز اینترنتی شد.

افرادی با کسب دانش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی در کنار بازاریابی محتوا، شروع می‌کنند به معرفی و فروش محصولات تولیدی که تولیدی‌ها نمی‌توانند آن‌ها را بفروشند. این شغل هزینه زیادی نیاز ندارد و شما صرفا با داشتن مهارت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا همراه با یک لپتاپ و موبایل درآمدزایی کند. معمولا سود شما از این کار باید بین 15 تا 30 درصد سود باشد.

تبلیغات گوگل یا Google ADS

تبلیغات گوگل کاردان سئو

 

دقیقا وقتی درباره اینترنت و بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم 100 درصد پای گوگل به ماجرا باز می‌شود. گوگل یکی از قوی‌ترین ارائه کنندگان سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ دنیاست، سیستم تبلیغات گوگل که آن را با نام اختصاری گوگل ادز می‌شناسیم، به ما کمک می‌کند تا برای مدتی بتوانیم در یک کلمه کلیدی در نتایج گوگل اولین لینک قرار بگیریم.

معمولا این تبلیغات با علامت اختصاری AD نمایش داده می‌شود تا کاربر متوجه شود که این نتایج سئویی یا معتبر گوگل است یا نتایج تبلیغاتی گوگل. یکی از سئوالات پرتکرار دراین‌باره این است که آیا تبلیغات گوگل روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟ پاسخ خیر است، زیرا گوگل برپایه اعتبار به نمایش بهترین نتایج بین مردم جا افتاده و سئو تنها راهی است که وب‌مستران باید با مبارزه برای گرفتن نتایج بهتر بهترین خودشان را ارائه کنند و گوگل ادز صرفا تبلیغ است که به شناخت برند شما کمک می‌کند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ است که شما از طریق ارسال ایمیل برای برندسازی، انتشار محتوا و فروش استفاده می‌کنید. در این روش شما باید از طریق بازاریابی سئو مخاطب را وارد یک صفحه کنید و با ارائه یک پیشنهاد ارزشمند و البته رد نشدنی کاری کنید تا به دلخواه خود اطلاعاتی مانند شماره تلفن، ایمیل و… را به شما بدهد، از آن پس شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل مخاطب را از تخفیف‌های خود، بهترین مقالات یک هفته گذشته و… با خبر کنید.

این کار در دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود همیشه در ذهن و ناخودآگاه مخاطب در بالاترین سطح ممکن قرار گیرید و هروقت که به خدمات و محصولات شما نیاز داشت، شما در یادش باشید و حتما قبل از هرجای دیگری به شما مراجعه می‌کنند. ایمیل مارکتینگ را دست کم نگیریید.

اما مشکل تازه‌ای که این روزها درگیر آن هستیم بالا بودن قیمت دلار است که تاثیر زیادی بر سیستم‌های ایمیل مارکتینگ می‌گذارد و باعث می‌شود مجبور باشیم از sms marketing استفاده کنیم که من پیشنهاد می‌کنم اگر می‌توانید هزینه ایمیل مارکتینگ را پرداخت کنید حتما بازاریابی ایمیلی را انجام دهید.

تبلیغات بنری اینترنتی

یکی دیگر از ابزارهایی که شما باید برای جذب مشتری از آن استفاده کنید بازاریابی بنری در اینترنت است، به این صورت که شما یک بنر تبلیغاتی را طراحی کرده و از طریق پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند یکتانت، فرایند تبلیغات بنری را انجام می‌دهید. بنرهای شما در سایت‌های پربازدید خبری و مجله‌ای مانند سایت زومیت منتشر می‌شود و نه تنها به سئو شما کمک می‌کند می‌تواند به برندسازی شما نیز کمک کند. معمولا هزینه این نمونه تبلیغات به صورت کیلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک محاسبه می‌شود.

تبلیغات همسان در بازاریابی اینترنتی

همانطور که از اسم این تبلیغات پیداست، تبلیغات همسان در دیجیتال مارکتینگ به این معناست که بنر تبلیغاتی شما طوری به کاربر نمایش داده شود که کاربر خیلی متوجه تفاوت این بنر با دیگر بخش‌های محیط سایت نشود. تبلیغات گوگل یک نوع تبلیغات همسان است، زیرا لینک وب‌سایت شما دقیقا مثل بقیه لینک‌ها نمایش داده می‌‍شود. به این نوع تبلیغات، تبلیغات همسان گفته می‌شود که بنظر من بیشتر بدرد برندسازی می‌خورد.

پوش نوتیفیکیشن

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که نوتیفیکیشن‌هایی از جانب اپلیکیشن‌های مختلف موبایلی یا کامپیوتری مثل گوگل کروم دریافت کرده باشید، یا شاید وارد یک سایت می‌شود و بالا سمت چپ پیغامی با دو گزینه مسدودسازی و پذیرش دریافت کنید که از شما پرسیده، آیا می‌خواهید مطالب جدید را به شما خبر دهم، شما هم اگر گزینه Allow یا پذیرش را بزنید از چند ساعت بعد، برای شما پوش نوتیکفیکیشن‌هایی ارسال می‌شود، این نوع بازاریابی را زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است کاربر احساس کند به حریمش تجاوز شده.

ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ

ریتارگتینگ در دیجیتال مارکتینگ - کاردان سئو

 

این شاید برای شما جدید باشد! به این فکر کنید یک مشتری یک بار تا درگاه پرداخت برود ولی خرید نکن، مثلا شما فروشگاه کفش دارید، یک نفر وارد وب‌سایت شما شده، از یک کفش خوشش آمده و آن را به سبد خرید اضاف کرده، وارد پروسه خرید شده ولی منصرف می‌شود! حالا اگر شما قدرت این را داشته باشید این مشتری در یک سایت دیگر قلاب کنید و وسوسه‌اش کنید از شما خرید کند، چه احساسی دارید؟

خوش‌بختانه بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ این قدرت را دارد که به وسیله کوکی‌های مروگر کاربر تبلیغات شخصی سازی شده‌ای را به کاربر نمایش دهد. یعنی ممکن است شما الان از دیجیکالا درحال خرید باشید و وسط کار به هر دلیلی منصرف شوید، و به سایت زومیت بروید تا تحقیاتی را انجام دهید، اما در جایگاه اختصاصی تبلیغات زومیت، بنر همان کالایی که از خریدش منصرف شده‌اید را دوباره می‌بینید. پلتفرم‌ ایرانی که می‌تواند به شما در این امر کمک کند، پلفترم یکتانت و مدیا اد است و از مدل‌های خارجی نیز می‌توان به outbrain / taboola و… مراجعه کرد.

خیلی جذاب شد، پس بیا تا جلوتر بیشتر توضیح بدم.

Retargeting یا هدف‌گیری دوباره مشتریان، نوعی از بازاریابی است. شما یک سایت Conversion Based دارید که افراد را به سمت وب‌سایت خود می‌کشانید و بر روی SEO سرمایه‌گزاری کرده‌اید و الان زمانی است که باید کاری انجام دهید که افراد دوباره به سایت شما برگردند.

چقدر مطلب براتون مفید بوده؟

با ستاره به ما امتیاز بدید.

بیشترین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 1

بدون هیچ امتیازی البته شما الان امتیاز میدی! میدونم.

پیمان تنگستانی
پیمان تنگستانی
هزاران کلیدواژه در گوگل جستجو کردم تا یاد بگیرم و این جستجو ها همچنان ادامه دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات کاردان سئو