کاردان سئو

محتوای تکراری

محتوای تکراری چیست؟

آخرین بروزرسانی: 10 مهر 1402 @ 4:32 بعد از ظهر
فهرست محتوا
0
(0)

محتوای تکراری محتوایی است که در اینترنت در بیش از یک آدرس وب ظاهر می شود. هر صفحه وب در گوگل با یک (URL) منحصر به فرد تعریف می شود؛ بنابراین، اگر همان محتوا در بیش از یک آدرس وب ظاهر شود، محتوای تکراری خواهید داشت. این موضوع کاملا در سیستم های مدیریت محتوا مانند جوملا و وردپرس رایج است؛ چراکه ممکن است یک صفحه خاص از طریق زیرمنوها، از طریق دسته بندی ها و از طریق برچسب ها، همچنین از طریق نتایج جستجوگر داخلی با آدرس های متفاوتی فراخوانی شود.

محتوای تکراری
محتوای تکراری

باتوجه به توضیحات برای دریافت خدمات سئو ارزان باید تمام نکات و مزایا این خدمات بررسی شود تا به آسودگی خاطر سئو چیست؟ شما به نتیجه برسد. البته توجه داشته باشید شما می توانید با آموزش سئو به راحتی صفر تا صد سایت خود را بهینه کنید و هیچ نیازی به برون سپاری نداشته باشید برای اطلاعات بیشتر به آموزش سئو پیشرفته سایت کاردان سئو مراجعه کنید.

پس ممکن است چیزی شبیه آدرس‌های زیر داشته باشیم:

https:site.com/blog/what-is-Duplicate-contetnt

https:site.com/Category/Seo/what-is-Duplicate-contetnt

https:site.com/Tag/Seo/what-is-Duplicate-contetnt

https:site.com/Search/what-is-Duplicate-contetnt

اگرچه از نظر فنی جریمه ای در کار نیست؛ اما گاهی اوقات محتوای تکراری می تواند بر رتبه بندی در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. هنگامی که یک محتوا به قول گوگل در بیش از یک مکان در اینترنت وجود داشته باشد، تصمیم گیری برای موتورهای جستجو دشوار است که کدام نسخه را باید ملاک در رتبه‌بندی قرار دهند. پس وقتی گوگل شروع به نمایش نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی می‌کند نمی‌داند کدام‌یک از آدرس‌های ایندکس شده‌ی بالا مربوط به این عبارت است و نمی‌تواند تصمیم بگیرد کدامیک را باید نمایش بدهد.

محتوای تکراری چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؟

مشکلات محتوای تکراری برای موتورهای جستجو

محتوای تکراری می تواند سه مشکل اصلی را برای موتورهای جستجو ایجاد کند:

  • آن‌ها نمی‌دانند کدام نسخه را در شاخص‌های الگوریتم خود بگنجانند یا حذف کنند.
  • آنها نمی‌دانند که معیارهای ارزش صفحه را در مورد کدام آدرس باید اجرا کنند یا اینکه باید هر آدرس را جداگانه در نظر بگیرند و معیارهای الگوریتم را به صورت مجزا روی هر آدرس اعمال کنند.
  • آنها نمی‌دانند کدام نسخه را برای نتایج جستجو در یک عبارت رتبه‌بندی کنند.

مشکلات محتوای تکراری برای صاحبان سایت

محتوای تکراری می‌تواند موجب شود صاحبان سایت با وجود زحمت زیاد از رتبه بندی نشدن صفحات خود آزرده شده و حتی خسارت ببینند. این تلفات اغلب به صورت دومینویی خود از دو مشکل دیگر ناشی می‌شوند که به دلیل محتوای تکراری به وجود آمده‌اند:

  • برای ارائه بهترین تجربه جستجو، موتورهای جستجو به ندرت چندین نسخه از یک محتوا را نشان می‌دهند و بنابراین مجبور می‌شوند انتخاب کنند که کدام نسخه به احتمال زیاد بهترین نتیجه را دارد. این باعث کاهش دیده شدن هر یک از موارد تکراری خواهد شد.
  • ارزش بک لینک‌های ارگانیک از دست می‌رود؛ چون سایت‌های دیگر هم نمی‌دانند از کدام آدرس باید برای لینک دادن به محتوای شما استفاده کنند.به این ترتیب ارزش لینک‌ها بین صفحات مختلف تکراری توزیع خواهد شد. از آنجایی که لینک های ورودی یک عامل مهم در رتبه‌بندی نتایج هستند، این امر می‌تواند بر روی نتایج جستجوی تأثیر بگذارد.

به این ترتیب در صورتی که این مشکل را رفع نکنید زحمات شما در مورد تولید محتوا و دریافت بک لینک از بین خواهد رفت و نمی‌توانید در نتایج گوگل برای صفحه مورد نظر رشد و پیشرفت کنید.

چه مشکلاتی در وب‌سایت باعث ایجاد محتوای کپی خواهد شد؟

در اکثر موارد، صاحبان وب سایت عمداً محتوای تکراری ایجاد نمی‌کنند؛ اما این بدان معنا نیست که این مشکل اصلا در سایت شما وجود ندارد. در واقع بر اساس برخی برآوردها (براساس گزارش سایت MOZ) حدود 29 درصد از وب در شامل محتوای تکراری است!

خدمات سئو خارجی را با رپورتاژ آگهی انجام دهید.

بیایید نگاهی به برخی از رایج‌ترین روش‌هایی که محتوای تکراری به طور ناخواسته ایجاد می شود بیندازیم:

  1. ساختار URL

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم یک آدرس وب ساختار مختلفی می‌تواند داشته باشد. پلاگین‌ها و قابلیت‌های مختلف وب‌سایت می توانند آدرس‌های تکراری ایجاد کنند. برخی از این موارد شامل موضوعات زیر است:

  • فراخوانی محتوا از طریق منوها و زیرمنوها
  • فراخوانی محتوا از طریق دسته‌بندی‌ها
  • فراخوانی محتوا از طریق برچسب‌ها
  • فراخوانی محتوا از طریق جستجوی داخلی سایت
  • اضافه شدن ویژگی‌های محصول به آدرس مانند رنگ، وزن و سایز
  • اضافه شدن فیلترهای ایجکسی به لینک صفحه

پارامترهای URL، مانند ردیابی کلیک و برخی کدهای تجزیه و تحلیل، می‌توانند باعث ایجاد مشکلات محتوای تکراری شوند. این می تواند مشکلی باشد که نه تنها به دلیل خود پارامترها، بلکه ترتیب ظاهر شدن آن پارامترها در خود URL نیز ایجاد می شود.

در شکل زیر شناسه فراخوانی یک محتوا از طریق آدرس‌های مختلف نمایش داده شده است:

نسخه‌های سازگار با چاپگر هم خود می‌توانند باعث ایجاد مشکلات محتوای تکراری شوند. به اضافه شدن print به آدرس اصلی در شکل زیر دقت کنید.

اولین گام برای اینکه بتوانید بخش مهمی از این مشکلات را حل کنید این است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. تنظیمات نمایش آدرس‌های وردپرس را به درستی انجام دهید
  2. با نصب افزونه رنک مث آدرس‌ها را کوتاه کنید تا از هر طریقی که برای یک صفحه پیوندی ایجاد کردید در هر حال با یک آدرس واحد فراخوانی شود
  3. هنگام نصب پلاگین‌های مختلف روی وب سایت دقت کنید تغییراتی در آدرس‌ها ایجاد نکنند
  4. به کمک پلاگین رنک مث rel=canonical را به صفحات خود اضافه کنید
  5. HTTP در مقابل HTTPS یا WWW در مقابل صفحات غیر WWW

اگر سایت شما نسخه‌های جداگانه‌ای در «www.site.com» و «site.com» (با «www» و بدون آن) دارد و محتوای یکسانی در هر دو نسخه وجود دارد (یک وب سایت واحد هم با پیشوند و هم بدون آن فراخوانی می‌شود) باید یکی از آن‌ها را به دیگری 301 ریدایرکت کنید. همین مشکل می‌تواند زمانی که ssl را روی وب‌سایت خود فعال می‌کنید به وجود بیاید. در این مورد سایت با http:// و https:// فراخوانی می‌شود. اگر هر دو نسخه از یک صفحه زنده و قابل مشاهده برای موتورهای جستجو هستند، ممکن است با مشکل محتوای تکراری مواجه شوید. برای حل این مشکل باید از پلاگین‌های ssl وردپرس استفاده کنید که تمام آدرس‌های http به https با کد 301 ریدایرکت خواهند شد.

  1. محتوای کپی شده

محتوا نه تنها شامل پست‌های وبلاگ؛ بلکه شامل صفحات اطلاعات محصول نیز می‌شود. محتوای تکراری کپی شده می‌تواند به یکی از دلایل زیر تولید شود:

  1. شما بخشی یا تمام یک مقاله را از سایت دیگری در وب‌سایت خود کپی کرده‌اید
  2. شما مقاله‌ای منتشر کرده‌اید که پیش از ایندکس شدن در گوگل توسط سایت‌های دیگر کپی و ایندکس شده و در نتیجه گوگل مقاله شما را کپی می‌داند
  3. صفحات محصول شما اطلاعات را مانند دیگران از وب‌سایت سازنده کپی کرده است

نحوه رفع مشکلات محتوای تکراری در وردپرس

رفع مشکل محتوای تکراری شامل یکی از سه اقدام زیر است:

  1. تولید محتوای یکتا و جدید برای وب سایت خود به جای کپی برداری از سایت‌های دیگر
  2. ریدایرکت همه آدرس‌های یک صفحه به آدرس اصلی آن به کمک پلاگین‌های سئو
  3. استفاده از «rel=canonical»

بیایید این سه روش اصلی را دقیق‌تر بررسی کنیم:

تغییر مسیر  با 301 ریدایرکت

در بسیاری از موارد، بهترین راه برای مبارزه با محتوای تکراری، تنظیم یک تغییر مسیر 301 از صفحه «تکراری» به صفحه محتوای اصلی است. وقتی چندین صفحه با پتانسیل رتبه‌بندی خوب در یک صفحه ترکیب می‌شوند، نه تنها با هم رقابت نمی‌کنند و موجب تضعیف یکدیگر در رتبه‌بندی نمی‌شوند؛ بلکه آنها به طور کلی سیگنال ارتباطی قوی‌تری ایجاد می‌کنند که نشان دهنده محبوبیت و اهمیت لینک اصلی صفحه خواهد بود. این موضوع به طور مثبتی توانایی صفحه مورد نظر برای رتبه‌بندی خوب را تقویت می‌کند.

اضافه کردن rel=canonical (کنونیکال)

گزینه دیگر که برای مقابله با محتوای تکراری استفاده می‌شود ویژگی rel=canonical است . تفاوت آن با ریدایرکت 301 این است که در ریدایرکت 301 همه آدرس‌های موجود تکراری به آدرس اصلی صفحه منتقل می‌شوند و دیگر قابل دسترس نخواهند بود. یعنی به هیچ‌وجه بعد از ریدایرکت 301 نمی توانیم URL های دیگر را در نوار آدرس مرورگر مشاهده کنیم؛ اما در مورد استفاده از  ویژگی rel=canonical این اتفاق نمی‌افتد. آدرس‌های مختلف قابل مشاهده در نوار آدرس مرورگر هستند ؛ ولی به گوگل گفته می‌شود که آدرس اصلی همان آدرسی است که ویژگی rel=canonical در کد صفحه به آن اشاره می‌کند. به این ترتیب موتور جستجو سایر آدرس‌ها را نادیده می گیرد.

این ویژگی به موتورهای جستجو می‌گوید که با یک صفحه معین باید طوری رفتار شود که همه معیارهای رتبه‌بندی و بک لینک و محتوای صفحه برای آدرس مشخص شده لحاظ شود و سایر URLها باید نادیده گرفته شوند. ویژگی rel=”canonical” بخشی از سرفصل HTML یک صفحه وب است که در شکل بالا نمایش داده شده است. در زیر نمونه ای عملکرد ویژگی rel=canonical در ابزار Moz نشان داده شده است:

استفاده از MozBar برای شناسایی ویژگی rel=canonical  

در اینجا، می‌توانیم ببینیم که BuzzFeed از ویژگی‌های rel=canonical برای متمرکز کردن اعتبار الگوریتم گوگل روی آدرس اصلی صفحه استفاده کرده است. اگرچه این صفحه توسط دو URL قابل دسترسی است، ویژگی rel=canonical تضمین می‌کند که تمام معیارهای ارزش لینک و محتوا به صفحه اصلی تعلق می‌گیرد (/no-one-does-this-anymore).

استفاده از متا تگ noindex

یکی دیگر از متا تگ‌هایی که می‌تواند در برخورد با محتوای تکراری مفید باشد، متا روبات‌ها هستند که با مقادیر «noindex, follow» مشخص می‌شوند. این متا تگ‌ها را می توان به سر HTML هر صفحه‌ای که باید از فهرست موتورهای جستجو حذف شود اضافه کرد. از این روش می توانید زمانی استفاده کنید که ناچار هستید برای یک کلمه کلیدی چند صفحه مختلف در سایت خود ایجاد کنید؛ ولی نمی‌خواهید همه آن ها در گوگل ثبت و رتبه‌بندی شوند. خدمات سئو محلی را کلیک کنید.

این متا تگ‌ها به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند تا پیوندهایی که در یک صفحه در هنگام خزش شناسایی می‌شوند در شاخص‌های رتبه‌بندی صفحه لحاظ نشوند. مهم است که صفحه تکراری همچنان قابل خزیدن باشد، حتی اگر به گوگل بگویید آن را فهرست نکند نباید دسترسی ربات‌ها را کاملا قطع کنید؛ زیرا گوگل به صراحت نسبت به محدود کردن دسترسی خزشگرها به محتوای تکراری در وب‌سایت شما هشدار می‌دهد. (موتورهای جستجو دوست دارند در صورت بروز خطا در کد خود، همه چیز را ببینند. در این صورت این امکان برایشان فراهم است تا در موقعیت‌های مبهم اقدامات خودکار پیش‌بینی شده‌ای انجام دهند.)

دامنه اصلی را در کنسول جستجوی Google مشخص کنید

کنسول جستجوی گوگل به شما امکان می‌دهد دامنه ترجیحی سایت خود را تنظیم کنید. (یعنی https://yoursite.com به جای http://www.yoursite.com) و تعیین کنید که آیا Googlebot باید پارامترهای URL مختلف را به طور متفاوتی خزش کند (قابلیت کنترل پارامتر).

بسته به ساختار URL شما و علت مشکلات محتوای تکراری شما، راه‌اندازی دامنه دلخواه یا مدیریت پارامتر (یا هر دو!) ممکن است راه‌حلی برای شما باشد.

روش‌های بیشتر برای مقابله با محتوای تکراری

  1. هنگام ایجاد لینک‌های داخلی در وب سایت، یکپارچگی آدرس‌دهی را حفظ کنید. به عنوان مثال: اگر نسخه سایت شما روی www و Https تنظیم شده است همه لینک‌های داخلی را با همین فرمت آدرس ایجاد کنید
  2. هنگام ایجاد محتوای جدید، مطمئن شوید که وب سایت پیوندی به محتوای اصلی اضافه نمی‌کند و تغییری در URL ایجاد نمی کند.
  3. برای جلوگیری از سرقت و کپی محتوا توسط افراد دیگر در محتوای خود یک لینک با rel=canonical در بخش‌ مهم صفحه ایجاد کنید که به نوعی کارکرد کپی رایت را برای گوگل دارد و به آدرس صفحه اصلی که در وب سایت شما قرار دارد اشاره می کند.

آیا محتوای تکراری با محتوای کپی یکی هستند؟

بله! به وضوح می‌توان میان محتوای کپی و محتوای تکراری از دید الگوریتم گوگل تفاوت قائل شد. محتوای کپی محتوایی است که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  1. از یک منبع قابل شناسایی به صورت کامل یا جزئی کپی شده باشد یا از چند منبع جمع‌آوری و در هم ادغام شده باشد.
  2. در محتوا بعد از کپی شدن از منبع تغییراتی ایجاد شده باشد که یافتن منبع اصلی را دشوار می‌کند. با این حال مطابق ترتیب پاراگراف‌ها و کلمات باقی‌مانده و بدون تغییر شرایط را برای یافتن منبع اصلی فراهم می‌کند.
  3. محتوایی که به صورت خودکار از منابع قابل تغییر جمع‌آوری شده است. مانند سایت‌هایی که نتایج جستجوی گوگل را در صفحه خود نشان می‌دهند. تشخیص محتوای خودکار نیز به دلیل باز تولید شدن و تغییر کردن کل ساختار آن در هر باز خزش به راحتی قابل تشخیص است.

 

محتوای کپی به راحتی توسط گوگل قابل تشخیص است و موجب جریمه شدن وب‌سایت شما خواهد شد؛ اما محتوای تکراری همان محتوایی است که در صفحه وب سایت ما با چند آدرس مختلف فراخوانی می‌شود. لازم است بدانید اگر صفحاتی دارید که نمی‌خواهید روی یک کلمه کلیدی خاصی در گوگل رتبه‌بندی‌ شوند لازم نیست نگران تکراری بودن محتوا باشید و می‌توانید به راحتی یک متن یکسان را در صفحات مختلفی از وب سایت خود که لازم است قرار دهید بدون اینکه نگران جریمه شدن باشید.

حل مشکل محتوای تکراری تنها و تنها زمانی اهمیت دارد که تلاش می‌کنیم یک صفحه معین برای یک کلمه کلیدی خاص در گوگل رتبه بگیرد. در این صورت صفحات تکراری می‌تواند اعتبار و امتیاز اختصاص یافته از الگوریتم را بین آدرس های مختلف توزیع کنند و در نتیجه موجب شود صفحه مورد نظر از رشد در نتایج باز بماند.

سخن پایانی

اگر در حال سئو کردن سایت خود برای رتبه گرفتن در کلمات کلیدی مشخصی هستید مهم است که مطمئن شوید محتوای تکراری تولید نمی‌کنید و صفحات مورد نظر شما تنها با یک آدرس قابل دسترس است یا در آدرس‌های دیگر با ویژگی متاتگ rel=canonical به آدرس صفحه اصلی اشاره شده است. همانطور که گفتیم محتوای کپی با محتوای تکراری متفاوت است و باید همواره از محتوای کپی اجتناب کنید. 

این مقاله در سایت کاردان سئو تهیه و تولید شده است. همچنین اگر پیشنهاداتی در جهت کیفیت و موضوعات مقالات داشته باشید می توانید خیلی راحت در بخش ارسال نظرات پیشنهادات خود را برای ارسال نمایید. همچنین اگر قصد دارید که به صورت تخصصی یادگیری سئو سایت را در برنامه داشته باشید این نوید را به شما می دهیم که برای درک بیشتر این مفهوم و آشنایی با استانداردها و تکنیک های حرفه ای سئو با ما در دوره آموزش سئو در اصفهان همراه باشید.

چقدر مطلب براتون مفید بوده؟

با ستاره به ما امتیاز بدید.

بیشترین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0

بدون هیچ امتیازی البته شما الان امتیاز میدی! میدونم.

پیمان تنگستانی
پیمان تنگستانی
هزاران کلیدواژه در گوگل جستجو کردم تا یاد بگیرم و این جستجو ها همچنان ادامه دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات کاردان سئو